Parodontologie

Parodontologie is dat deel van de tandheelkunde dat betrekking heeft op de gezondheid van uw tandvlees

en ondersteunende weefsels zoals het kaakbot. Bij een controle wordt altijd de conditie van uw tandvlees beoordeeld.

In een gezonde situatie is het tandvlees licht roze van kleur, bloed het niet bij poetsen en bijv. stoken en is het niet pijnlijk

als de ruimte tussen de wortel en het tandvlees wordt opgemeten (de pocketdiepte). Deze ruimte heet een pocket en

is normaal gesproken ongeveer 1 tot 3 mm diep.

Is uw tandvlees oppervlakkig ontstoken, dan spreekt men over gingivitis. Het tandvlees (de gingiva) is dan roder van kleur,

bloed makkelijk en is pijnlijk bij aanraking. Ontstoken tandvlees is met goede gebitsreiniging door bijv. de preventie-assistente

en u volledig te herstellen.

Is er naast ontstoken tandvlees ook botverlies rondom de wortels, dan spreekt met van parodontitis.

Behandeling van parodontitis is vereist om verlies van (soms volledige gave) tanden en kiezen te voorkomen.

Is er sprake van parodontitis, dan onderzoeken wij uw tandvlees en omliggende weefsel (parodontium).

Met behulp van o.a. pocketmeting (meer dan 4 mm), röntgenfoto's en onderzoek naar de verschillende oorzaken,

wordt de conditie van uw tandvlees en het ontstaan van de parodontitis, in kaart gebracht.

Aan de hand van dit uitgebreid onderzoek wordt bepaald in welk stadium de parodontitis zich bevindt, de mate van botverlies,

de relatie met uw gezondheid en levensstijl en de behandelingsmogelijkheden. Opdat het steunweefsel weer gezond wordt en u

uw gebit op langere termijn kunt behouden.

Voor meer informatie:  www.nvvp.org  (Nederlandse Vereniging voor Parodontologie)